3/11/10

Guia per a les víctimes de violència de gènere


MARCHAL ESCALONA, A. Nicolás (Dir.) Manual de lucha contra la violencia de género. Cizur Menor (Navarra): Aranzadi; Thomson Reuters, 2010

Signatura: 316.62-055.2 Man

"Li tenia por per molts motius. Quan es tornava violent, encara que no em pegués a mi directament, cridava , trencava coses, em deia coses feridores i ofensives, insults o amenaces o comentaris despectius (...) . Es burlava del meu amor per ell, deia que feia comèdia, que me n'havia anat al llit amb d'altres, que em tenia vigilada, que m'havia gravat, que no em deslliuraria d'ell tan fàcilment (...).Em fa por que se li creuïn els cables, que m'esperi un dia en una cantonada, manipuli el meu cotxe, m'atropelli en creuar un pas de zebra o li faci alguna cosa als meus fills, cremi la meva casa, em busqui la ruïna a la feina, i mil coses més. Però aquesta por és com viure pensant que tindràs un accident amb el cotxe o que et poden atracar o que pots morir de càncer o qualsevol altra cosa per l'estil. Arriba un moment que aprens a viure amb ell i intentes no pensar en això. Si em mata almenys descansaré (...) M'agradaria creure que algun dia això s'acabarà però el que penso és que ara, mentre m'està torturant, puc estar tranquil·la perquè probablement no em rematarà encara, però sí temo el dia en què se li acabi la imaginació per inventar més tortures, llavors sí tindré por que em mati o que li faci mal als meus fills, per acabar amb mi... "

Aquest testimoni real i actual d'una víctima forma part d'aquest llibre... i de la vida...i de la nostra societat. És tan a prop... i tan lluny... A prop perquè a tots nosaltres ens repugna que dones com la de la carta estiguin sofrint aquesta tortura lenta i sistemàtica. Lluny perquè, malgrat tot l'esforç realitzat, malgrat tanta feina feta per sensibilitzar la societat, moltes vegades , encara continuem mirant cap a un altre costat.

Aquest manual té molts objectius: servir de guia a aquestes víctimes, conscienciar sobre aquest problema a tot el que ho llegeixi, presentar un ventall de recursos...Però sens dubte, l'objectiu principal d'aquest manual és mostrar que davant el maltractament, hem d'estar tots junts, units en aquesta lluita, sense protagonismes, amb un nord comú: aconseguir que algun dia, no molt llunyà, no es repeteixin més cartes com aquesta.